Dragostea, o stare pe care n-o poți controla din lipsă de rațiune

Faptul concret al omului de a fi este dat de legătura permanentă cu semenii. Este principiul cel mai fecund care generează armonie și dialog consistent în procesul comunicării și cel al cunoașterii. A face și desface polarități în toate sensurile posibile, reprezintă explorarea  necunoscutului pentru a evalua cunoașterea de sine, folosind ca instrument de bază izvoarele istorice ale gândirii și vasta cultură universală.

Ce alegem între dragoste și singurătate ?

Cea mai mare putere a omului este mintea; ea trebuie folosită de către om pentru ceea ce i-a fost dat să fie în spiritul divin pentru formele multiple de viață în care acesta se implică.

Singurătatea reprezintă lipsa de spațiu în supraviețuirea omului cu el însuși.

Insistăm deci asupra unei tensiuni nervoase a omului la un moment de criză.

Tensiunea nervoasă este locul în care luciditatea omului nu mai poate să dureze, făcându-și loc dezordinea și intrarea în haos a minții acestuia. Exisă însă și revenirea în care individul recunoaște prin expresia uzuală: am spus-o sau am făcut cutare lucru  într-un moment de maximă întindere a nervilor, servind drept motivație și scuză, dar și o manifestare a respectului de sine.

Singurătatea este piatra care apasă atât de profund și dureros  omul, îl constrânge și îl reduce la un spațiu foarte îngust, până la sufocare:  îl izbește de pământ, făcându-l să respire greu și cu mânie. Trăiește în spatele barierelor interioare. Această stare îi dă senzația că nu mai are dreptul la nimic. Urcă înălțimile mari cu mirosul de pământ în nări, pierzându-și momentul de reflecție. Imediatul imaginar îi dă senzația că se află atât de sus și că trebuie să plesnească din cauza preaplinului din interior. În fapt, e mai jos de firescul jos: atât de jos este că aude cum trosnesc pietrele la limita întunericului. Omul recurge la singurătate din nevoia de spațiu, dar procesul se desfășoară invers. Este clar că singurătatea trebuie redusă la momente de scurtă durată pentru a medita cu maximă luciditate.

Dragostea este experiența căreia nu-i poți supraviețui altfel decât a nu mai putea trăi fără ea. Este sentimentul cel mai adânc din structura organică a omului cu tot ceea ce i-a fost dat să fie, irezistibilul neant care aruncă omul dincolo de orice închipuire.

După ce ai trăit cu exasperare la marginile periculoase ale singurătății, te-ai ridicat cu aceeași încordare infinită, controlată de rațiune, pentru că ești natura rațională – asta a vrut să ne spună unul din cei mai importanți filozofi ai Greciei Antice mai sus amintit. Dar cum dragostea este și poezie, și în același timp, este și neant, este foarte posibil să fii lipsit de rațiune: crești interior fără a se vedea în exterior că nu mai există nicio graniță, fiind de-a dreptul aruncat în neant, aruncat în visuri, în speranțe, în renaștere după renaștere: o stare pe care n-o poți controla din lipsă de rațiune. Ești în cauza de a trăi până la suprema încordare pentru ceea ce ești – iată infinitul cu iz omenesc, în care nicio evoluție a stării nu mai trebuie să fie personală, ci intensificată până absolut de a nu mai putea trăi fără celălalt.

Nu poți umbla cu argumente peste argumente într-un ceas măreț al renașterii – Dragobetele. Își cere azi dreptul la renaștere, la înmugurirea pământului, la desmorțirea cerului și a cântului păsărilor, la continuitate – care exprimă direct înțelepciunea lui Dumnezeu.

Nu există motivație pentru a determina o finalitate a unui elan sufletesc ce se vrea a fi vis, emoție și deopotrivă renascentist. Renașterea reprezintă îndemnul la aprecierea justă pentru ceea ce suntem și ne-a dat Dumnezeu.

Camelia Opriţa

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s